God mailkultur

God mailkultur

Er I også trætte af, at alt for mange mails stjæler jeres tid og overskud?

Mailkulturen på en arbejdsplads er lig med summen af fælles (u)vaner, valg og rutiner og personlige (u)vaner, valg og rutiner hos hver enkelt medarbejder. Nogle er bevidste, andre ubevidste.

Oveni er der alle de uskrevne regler og usagte forventninger – som ofte opfattes forskelligt.

Kan I nikke genkendende til, at:

  • Det er svært for lærerne at adskille arbejdstid og fritid på grund af mange mails og sms’er?
  • Mange føler sig stressede over bunken af ulæste mails?
  • Det er svært at kommunikere via mails – især om følsomme emner?
  • Jeres møder og øvrige kommunikation efterhånden mest sker pr. mail?
  • Mailen er skyld i misforståelser og dårligt arbejdsmiljø, fordi I er forskellige
    – fagligt og personligt?

Så er denne workshop for jer.

I 2,5 time skaber kommunikationsrådgiver, journalist og forfatter til bogen “Vejen til god mailkultur” Lise Evald Hansen et trygt og involverende rum, mens hun faciliterer det vigtige første skridt i jeres fælles proces mod en bedre mailkultur.

Vi kommer igennem:

  1. Afklaring – hvor ligger netop jeres udfordringer? Hvad oplever I hver især?
  2. Forventningsafstemning – hvad vil gøre jeres brug af mails lettere fremover?
  3. Viden og konkrete værktøjer – sådan kan I arbejde med at løse udfordringerne.

”Gode input, gode snakke og gode værktøjer”                   
– EUC Nordvest, direktør Hans Jeppesen

Workshoppen tager udgangspunkt i ”Mail-kommunikationens 10 trinTM ” 

  1. Mailens formål og særlige kendetegn
    Sådan gør I jeres brug af mails mere optimal.
  2. Modtagere og relevans
    Sådan bringer I mængden af mails ned.
  3. Emnelinjen
    Sådan bruger I emnelinjen til at gøre mail-kommunikationen mere effektiv.
  4. Start- og sluthilsen
    Sådan arbejder I med signalværdien i hilsnerne.
  5. Form
    Sådan gør I jeres mails nemmere at læse.
  6. Indhold
    Sådan gør I jeres mails lettere at forstå.
  7. Sprog
    Sådan arbejder I med sprog og tone i jeres mails.
  8. Redigering
    Sådan bringer I risikoen for konflikter ned.
  9. Korrektur
    Sådan arbejder I med de signaler, jeres mails sender.
  10. Signatur
    Sådan sikrer I, at jeres mails ser professionelle ud.